Τρίτη, 31 Ιανουαρίου 2012

Ενότητα 11: Τι βιβλίο είναι αυτό; - Δραστηριότητες με το λεξικό

Παιχνίδι ταχύτητας με το λεξικό

Δίνουμε ένα λεξικό σε κάθε παιδί. Λέμε μία λέξη η οποία υπάρχει μέσα στο σχολικό λεξικό. Ο μαθητής/ μαθήτρια που βρει πρώτος τη λέξη και πει τη σελίδα στην οποία τη βρίσκουμε, κερδίζει ένα πόντο.
Το ίδιο μπορεί να γίνει και σε ομάδες. Έχοντας όλα τα παιδιά της ομάδας λεξικό μπροστά τους, όποια ομάδα το βρει πρώτα κερδίζει έναν πόντο.

Ψάχνοντας τη λέξη μυστήριο


Ο δάσκαλος βρίσκει μία λέξη από το λεξικό και μετά δίνει διάφορες πληροφορίες στους μαθητές τους έτσι ώστε να μαντέψουν ποια λέξη έχει σκεφτεί ο δάσκαλος.
Παράδειγμα: Ο δάσκαλος έχει βρει τη λέξη "αεροπλάνο".
Έπειτα δίνει διάφορες πληροφορίες για τη λέξη αυτή. Οι μαθητές ακούγοντας τις πληροφορίες ψάχνουν να βρουν τις λέξεις.
Για παράδειγμα για τη λέξη αεροπλάνο θα μπορούσε να πει:
Βρίσκεται στο πρώτο γράμμα της αλφαβήτου.
Τελειώνει σε ο.
Έχει 5 συλλαβές.
Είναι ουσιαστικό.
Όποιος μαθητής ή όποια ομάδα βρει πρώτος τη λέξη κερδίζει έναν πόντο.

Μην ξεκινήσουμε από την αρχή

Συνήθως τα παιδιά για να βρουν μία λέξη αρχίζουν να ξεφυλλίζουν από την αρχή το λεξικό. Κάτι τέτοιο συμβάλλει στην αργή εύρεση της λέξης. Μία δραστηριότητα για να εξασκηθούν στο να βρίσκουν πιο γρήγορα τις λέξεις είναι η εξής: Ο δάσκαλος λέει στα παιδιά μία λέξη που υπάρχει στο λεξικό τους. Τα παιδιά πρέπει να βρουν τη λέξη αυτή γυρίζοντας όσες λιγότερες σελίδες του λεξικού τους μπορούν. Μπορούν να ανταγωνιστούν τον ίδιο τους τον εαυτό γυρνώντας όλο και πιο λίγες σελίδες ψάχνοντας τη λέξη.

Αγώνας λεξικού

Ο δάσκαλος δίνει μία λίστα με λέξεις, που υπάρχουν στο λεξικό, στα παιδιά (είτε ατομικά - λιγότερος ανταγωνισμός - είτε ομαδικά - περισσότερος ανταγωνισμός). Τα παιδιά προσπαθούν όσο πιο γρήγορα μπορούν να βρουν όλες τις λέξεις της λίστας στο λεξικό και να γράψουν δίπλα στις λέξεις τον αριθμό της σελίδας που βρίσκονται. Η πρώτη ομάδα που θα τις βρει όλες σωστά κερδίζει. Αν εργάζεστε ατομικά δε μας ενδιαφέρει η πρωτιά.

Ορισμός λέξεων

Λέμε στα παιδιά μια λέξη και ζητάμε από αυτά να μας δώσουν τον ορισμό της. Μετά τους ζητάμε να βρουν τη λέξη στο λεξικό τους και να διαβάσουμε τον ορισμό που υπάρχει στο λεξικό και να τους συγκρίνουμε.

Δημιουργία ιστορίας με τη βοήθεια του λεξικού.


Λέμε στους μαθητές ότι πρόκειται να γράψουμε μια ιστορία χρησιμοποιώντας
τους ένα συγκεκριμένο ήχου,  π.χ. [δ]. Αφού τους χωρίσουμε σε ομάδες,  τους προτρέπουμε να
χρησιμοποιήσουν για πέντε λεπτά το λεξικό τους και να βρουν όσο πιο πολλές λέξεις μπορούν
(π.χ.  δαγκώνω,  δάκρυ,  δάσος,  δείχνω,  δειλός).  Τους ζητάμε να βρουν ουσιαστικά,  επίθετα, 
ρήματα και να φτιάξουν μια ιστορία με τις λέξεις που βρήκαν. Κάθε ομάδα διαβάζει τη δική της
ιστορία.

Φτιάχνοντας τη μεγαλύτερη αλυσίδα λέξεων 

Δείχνουμε στους μαθητές ένα θεματικό πίνακα (π.χ. ‘το αγρόκτημα’ ‘η θάλασσα’)
και τους ζητάμε να χωριστούν σε ομάδες και να φτιάξουν αλυσίδες λέξεων χρησιμοποιώντας το
θεματικό πίνακα ή και άλλες σελίδες του λεξικού.  Δίνουμε την εξής οδηγία:  η τελευταία
συλλαβή  (ή γράμμα)  της προηγούμενης λέξης να χρησιμοποιείται για την αρχή της επόμενης.
Νικήτρια είναι η ομάδα που θα φτιάξει τη μεγαλύτερη αλυσίδα.



Παιχνίδι μνήμης με το λεξικό 

Χωρίζουμε τους μαθητές σε ομάδες και τους λέμε ότι θα παίξουν ένα παιχνίδι
μνήμης. Τους δείχνουμε μια σελίδα ή ένα θεματικό πίνακα  (π.χ.  τα ζώα)  του λεξικού και τους
ζητάμε να μάθουν απ’  έξω σε τρία λεπτά όσες περισσότερες λέξεις μπορούν. Νικήτρια είναι η
ομάδα που θυμάται τις περισσότερες.

1 σχόλιο: